Tämä sivusto on 2022 aloitettu Blender 3D grafiikka ohjelman käyttäjille suunnattu sivusto suomeksi, jossa voidaan kokoontua käsittelemään Blenderiä ja sillä tehtyjä tuotoksia kotoisalla suomen kielellä. Englanniksi sivuja löytyy useitakin (niitä linkkattuna myös täällä), mutta suomeksi en ole löytänyt kunnollista alustaa koko sinä aikana mitä reiluun 17 vuoteen mahtuu.
Koska olen Blender taiteilijan ohella myös Datanomi ja minulla on oma kotisivu tila, niin päätin laajentaa omasta Blender taiteitelijuudesta kertovasta sivusta laajempaan Blender yhteisölle suunnattuun sivuun, koska tietotaito minulla on sivujen luomiseen.
Tässä kohtaa on hyvä pysähtyä myös siihen realiteettiin, että jos on yhteisö jossa on runsaasti ihmisiä, on erilaisia lähtökohtia ja taustoja, sekä ihmisiä erilaisin mielipitein varusteltuina. Koska meidän intressi täällä on Blender, niin täällä emme ala puhumaan sellaisista asioista Blenderin ulkopuolella joka ei ole relevanttia ja saattaa aiheuttaa eripuraa keskuuteemme (sellaisia voi olla esimerkiksi sukupuolivähemmistöjen asiat, uskonnolliset asiat, rajatiedon asiat, politiikka).
Emme myöskään ala kiistelemään asioista jotka ovat maku/mielipide asioissa ja ne voivat liittyä vaikkapa fanitaiteen kautta Blenderöintiin. Sellasia on esimerkiksi sen tyyliset asiat, että onko Star Wars parempi kuin Stat Trek tms.. Keskustelu on sallittu niin pitkään, kunnes se menee kinasteluksi taikka saattaa aiheuttaa isompaa eripuraa. Meidän on tarkoitus yhdistyä Blender asioiden ääreen, ei kinastella siitä mikä meille on persoonallisesti tärkeää 😉
Yllä olevia asioita on syytä myös toteuttaa sivujen kirjautumisessa. Mikään kirosana taikka muita mahdollisesti tahallaan ärsyttävä nimimerkki ei ole relevantti! Kiellettyjen listalla siis kaikki kirosanat (suomeksi ja muilla kielillä), sekä esimerkiksi tyyliin PersutOn*Pepusta (*Tässä mahdollisesti siis rumemmilla sanoin myös kirosana vaara), SWRules tai STSucks tyylisiä ei saa käyttää, koska en itse aina kaikkia lyhenteitä välttämättä hokaa, niin näitä voi myös ilmoitella jos löytyy. Läpi menee nimimerkissä kierto ilmaukset, joilla ei ole loukkaaavaa merkitystä tai on jokin muu merkitys (kuten Vattu, joka voi viitata myös vadelmaan). Erilaiset teeman innoittamat tai yhdistelevät nimimerkit ovat sallittuja, kun niissä ei ole mitään viittausta jonkin teeman paremmuuteen (Esimerkiksi Star Wars, Taru Sormusten Herrasta, tms.. pohjaavat nimet tai nimi yhdistelmät).
Nämä ovat vain sen vuoksi, että me voimme keskittyä siihen olennaiseen, eli Blenderiin sen sijaan, että alamme kinastella jostain sivuseikoista. Tärkein sääntö täällä on siis se, että kaikilla on mukavaa ja se varmistetaan sillä, että pääasiallisesti keskitytään siihen, mikä meitä yhdistää (BLENDER) ja jätetään täällä sivuun se minkä vuoksi voisimme joutua konflikteihin, eli kaikki aatteet ja mielipiteet.
Kritiikkiä saa antaa silloin kun siihen on aihetta, mutta jotta kukaan ei sen vuoksi jätä blenderöintiä, niin se on pyrittävä tekemään rakentavasti ei liian jyrkästi. Jokainen Blenderisti on joskus ollut se aloittelija, joka ihmettelee, että miten tuosta kuutiosta syntyy yhtään mitään, ennen kuin on aloittanut oman opinto matkansa tutoriaalien ja muiden ohjeiden parissa. Alussa homma ei suju samalla tavoin ja yhtä helposti, kun yli 10-vuoden jälkeen ja toivonkin jokaisen edistyneemmän ohjaavan, aloittelijan mielenkiintoiselle vain mielikuvitus rajana olevalle matkalle juuri niin, kuin itselle toivoisi siinä kohtaan tapahtuneen. Muistakaamme, että jokainen työ on arvokas sillä matkalla jolla on kohti Blenderin syvempää tuntemusta… Niin ja muistakaa, että ei ne 18 vuotta Blenderiä pyörittäneetkään usein osaa kaikkea ja samalla tavoin kuin kaikki muut (esim. käyttääkö näppäinoikopolkuja vai kuvaketta/valikkoa on ihan persoona kohtaista)… Jokaiselle muodostuu omat tekniikkansa ja kiinostuksen aiheensa, osa käyttää enemmän sculpttausta, toinen ei siihen törmää ollenkaan jne..
Kannattaa myös muistaa, ettei syntiä ole myöskään käyttää omissa teoksissaan muiden jakamia valmiita objekteja (jos tekijä on antanut luvan tai objekti on jaossa jossain palvelussa), etenkin jos sen kertoo teoksen yhteydessä, että teos sisältää myös muiden tekemää materiaalia. Aina siis ei pyörää ole olennaista keksiä uudelleen (vaikkakin olennaista on se, että itse osaa tehdä ja pääosin tekee itse, eikä vain kokoa kaikkea valmiista materiaalista). Huomaa se, että muiden tekemiä kohteita ei kuitenkaan siis missään tapauksessa saa sanoa omikseen, vaan krediitti on jotenkin annettava sinne minne se kuuluukin! Syytä on huomioida myös se mihin on annettu oikeudet, et siis voi välttämättä käyttää jotakin objektia jos kyseessä on kaupallinen teos!
Olemme siis Blenderisteinäkin yksilöllisiä, eikä meistä varmastikkaan kukaan osaa Blenderin jokaista hienoutta täydellisesti. Jokaisella on kehityttävää ja jokaisella on löydettävää edelleen, jos niin haluaa. Tällä sivustolla siis löytäkäämme uutta, tehkäämme jotain nykyisen kokemuksemme ulkopuolelta, keskittykäämme vain jakamaan olemassa olevaa tietoutta, tärkeintä on se, että me kaikki Blenderin kanssa puuhailevat olemme Blenderistejä ja meillä on hyvä olla oma paikkamme suomeksi tässä netin villissä digiviidakossa!
Ystävällisesti kaikkia tervehtien
Sivuston ylläpitäjä – Blenderisti/Blendertaiteilija, Datanami Teppo