Tässä omakohtainen Blender historiani, vuonna 2022 lähes 18 vuotta.
2006-2007 välillä rupesin etsimään 3D grafiikka ohjelmaa. Löysinkin useamman ja kokeilin niitä.
mm kokeilin näitä
Löysin myös Blenderin, mutta en saanut siitä mitään vielä irti. Blender oli vielä tällöin hyvin erinäköinen ja erilainen toimintaan, kuin nykyään. Suuria muutoksia tapahtui siirtyessä versioon 2.50
samoihin aikoihin (hieman jo ennen) kun aloitin iltalukion löysin Blenderin uudelleen. Versio oli tuolloin 2.4x ja se oli ensimmäinen jota aloin opiskella tosissani mm. http://www.youtube.com/watch?v=ozlwcQT-U20&list=PLF4FED3F5A7A48AA1 näitä katsomalla.
Iltalukion aikana taidot olivat jo karttuneet sen verran, että tein Blenderillä muutaman videon yksi kurssi työn esitykseksi ja toinen lopussa kiitos videoksi. Koska yleisö oli ei blenderistejä videot upposivat heihin heittämällä. Kuitenkin videoiden laatu ei ollut päätä huimaava. En ollut kuitenkaan tuolloinkaan enää aloittelija ja Blender versiona oli 2.5x.
2010 jälkeen olen taitojeni karttuessa alkanut opiskella "gurun" opastuksen mukaan http://www.blenderguru.com/, Adrew Price on melkoinen velho blenderin kanssa.. Itsellä on vielä pitkä matka siihen taitoon.. Joskin minun blender historia on 5+ vuotta ja Andrew on 9+ harrastanut Blenderiä.. Ehkä 4 vuoden päästä alan olla tuolla tasolla :-D.
2012-2013 välillä olen oppinut paljon uutta mm. cycles renderiä, anisotropic shader, dynamic paint, ... jotka ovat Blenderissä suhteellisen uusia ominaisuuksia. En osaa niitä ollenkaan hyvin vielä, mutta kokeillaan kehitytään ja katsotaan miten ne alkavat sujua.
2014 Taukoa blenderissä, koska tietokoneeni on alkanut ylikuumenemaan renderöidessä ja muussa vaativammassa tietokoneilussa. Syyskuussa aloin opiskella datanomiksi, eli olen ehkä tulevaisuudessa blendertaiteilja, datanomi 😀 .. Pyrin saamaan tietokoneen kuntoon lähitulevaisuudessa 😉 (nyt asia riippuu pitkälti TE-keskuksesta, saanko jatkossa rahaa)
Minun ongelmani on pitkälti se, että olen pyrkinyt pääsemään suhteellisen helpolla (osin tietokoneiden tehojen puitteista johtuen) ja en ole haastanut itseäni riittävästi, mm Node editoria olen alkanut harjoitella paremmin vasta cycles renderin myötä (kun moni asia on pakko tehdä sen kautta), ennen koitin parhaani mukaan kiertää sitä. Olen halunnut lätkäistä vain yhtä päällystä tekeleisiin, mutta paras lopputulos tulee kun yhdistelee montaa ja sitä olen alkanut tehdä vasta nyt.
Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Harjoittelen nyt toden teolla aidomman ja paremman näkösitä jälkeä ja sinne pyrin.
2015 Blenderöinnit rajoittuu kuviin ja etenkin onnitteluihin, sekä esim TSH aiheisiin. Tähän vaikuttaa mm. tietokoneeni tehot.
Kun opiskelin datanomiksi, ei niin paljon jäänyt aikaa Blenderille.
Myöskään tietokoneet eivät edelleenkään olleet kehuttavia.
Sitten oli muutamia vain pikku juttuja blenderissä, mutta sain kuitenkin vähän paremman tietokoneen tässä välissä.
Terveys teki tepposiaan ja välillä tuntui todella turhauttavalta. Vaikka Blender kulki kulkuaan ja koko käyttöliittymä uudistui 2019 kun 2.8 näki päivänvalon, itse jumiuduin 2.7:ssa sen vähän mitä tein. Osittain varmasti vaikutti se, että 2017 ja 2018 menehtyivät iskä ja mude.
Ollaan kotona, ollaan eristyksessä.. Ollaan vain.
Näin meni pari vuotta, mutta Blender pysyi yhä taka asemassa. Sormet kipuilevat ja muitakin kipuja on ja löytyy.. Niitä siinä myös tutkittiin sen mitä ajassa oli mahdollista.
Korona asiat laitettiin taka alalle ja keväällä tuli töytäys, joka toi Blenderin takaisin päivittäiseen elämään...
Yksi joka tästä ei kamalasti tykkää on vaimo... Kuitenkin päivityin 2.8-2.9-3.0,1,2 jne versioihin. Nopeasti olen oppinut geometry nodesit ja paljon muutakin mitä on uutta ja ihmeellistä.. Sitten on alkanut jälleen myös blenderismien kultaaika omassa elämässä... Myös olen aloittanut tekemään blenderistit sivustoa kaikille suomalaisille blenderisteille.